BETT Show oktatási kiállítás

Előzmények

A Szobi Fekete István Általános Iskola 2019-től közös projekt keretében működik együtt a Makerspace szervezettel, melynek keretében a Makerspace által kifejlesztett Maker Red Box alkotópedagógiai csomag közoktatáson belüli alkalmazásának lehetőségeit teszteljük. A szervezet az idei évben kiállítóként megjelent a londoni nemzetközi BETT Show oktatási kiállításon, melyre a rajtuk keresztül én is meghívást kaptam.

Intézményünk az elmúlt évben sikeresen pályázott a HighTech Suli programra, melynek keretében egy teljesen felszerelt digitális tantermet nyert az iskola, valamint 3 pedagógusunk öt hónapos alkotópedagógiai képzésen vett részt. A program részeként lehetőség nyílt delegálni a BETT-re utazó küldöttségbe a képzésen részt vevő pedagógusokat, melyek közül a szervezők Kőnig-Topsál Annamária tanárnőt választották ki, így intézményünket ketten képviselhettük a rangos nemzetközi kiállításon.

Trendek

A kiállítás első napján a magyar delegáció részére oktatási szakértők tartottak bevezető tájékoztatót az oktatásügy jelenlegi kihívásairól és az erre adható válaszokról a nemzetközi tapasztalatok felhasználásával.

Az osztályterem szerepe átalakulóban van, nem feltétlenül csak ezen a színtéren megy végbe az oktatási folyamat. Az osztályterem inkább egy csomóponthoz lesz hasonlítható, ahol a tanulók információkat kaphatnak az elsajátítandó tananyagról, majd az iskola egy másik helyiségében – például a könyvtárban, vagy más közösségi helyiségben – feldolgozzák a tananyagot, nem feltétlenül csak az osztálytársaikkal együttműködve. Ezt a lehetőséget nemsokára a hazai iskolai gyakorlatban is tudjuk alkalmazni, mivel az iskolák rendelkeznek széles sávú WiFi hálózati kapcsolattal és felmenő rendszerben a felső tagozatos és középiskolás tanulók kapnak hordozható számítógépet az államtól.

A jelenlegi hazai oktatási folyamatokban a tanuló legtöbbször a digitális tartalmaknak inkább fogyasztója, mint létrehozója. A nemzetközi trendek, valamint a gyerekek digitális szokásai azt mutatják, hogy hatékonyabb, ha a tanulási folyamatban a digitális tartalmak létrehozóiként is számítunk a tanulókra. A jelenben is rendelkezésre álló digitális eszközökkel már most lehetőség nyílik ezen fejlesztések elindítására. Bátran be lehet vonni az iskolai használatba a tanulók okos telefonjait, melyekkel egyszerűen lehet előállítani digitális tartalmakat, amit egy egyszerű példán keresztül mutatok be. Egy gyors felmérés keretében kiderült, hogy tanítványaim mindegyike használja a TikTok alkalmazást, mellyel többek között olyan dolgokat tanulnak meg, melyeket az iskolában nem (főzés, barkácsolás, komolyabb programozási feladatok …), rövid, néhány perces videókon keresztül. Mivel a TikTok rendszeren nem feltétlenül csak hasznos anyagok jelennek meg, célszerű egy védettebb alkalmazást használni erre a célra, például a kiállítás Microsoft standján bemutatott Flipgrid alkalmazást. Ez mind a Microsoft Teams, mind a Google Classroom alkalmazásaiba beépíthető, így könnyen tudjuk integrálni meglévő iskolai rendszereinkhez.

Alkotó pedagógia

A kiállításon a magyar delegáció vezetői több tematikus bejárást is szerveztek, melyek közül az alkotópedagógiával, a mérés-értékeléssel és a Microsoft rendszereivel foglalkozó túrák jelentettek számomra szakmai szempontból a legtöbbet.

Az alkotópedagógiai bejáráson rengeteg robotikával foglalkozó kiállítót ismerhettünk meg, akik az óvodás kortól a középiskoláig kínálnak eszközöket. Látható volt, hogy a nemzetközi oktatási trendekben egyre hangsúlyosabb szerepet kap az automatizálás, a robotika és az alkotópedagógia. Örömmel tapasztaltam, hogy az általunk is használt Maker Red Box termék nemzetközi mércével mérve is versenyképes, több tekintetben egy komplex alkotópedagógiai eszköz, melynek segítségével a tanulók integrálhatják a különböző tudományterületeken elsajátított tudásukat, valamint hatékonyan segítheti őket a pályaválasztásban.

A mérés-értékelés területén többnyire komplex rendszereket mutattak be a kiállítók, melynek segítségével lehetőség nyílik a mérések eredményeinek azonnali visszacsatolására, mellyel hatékonyabbá tehető a tanulók fejlesztési folyamata. Örömmel láttuk a magyar standnál a Redmenta kiállítóit, akik részletesen ismertették a rendszer lehetőségeit és fejlesztési elképzeléseiket.

Microsoft

Érdeklődve vártam a Microsoft ismertetőjét, mivel iskolánk évek óta részt vesz a Microsoft Innovatív Iskola programban. Betekintést nyerhettünk a gyerekek számára kifejlesztett hordozható hardver eszközök használatába, melyek fejlesztésénél olyan szempontokat vettek figyelembe, mint az eszköz súlya, az akkumulátor működési ideje, az érintőképernyő használat, valamint a könnyű vezeték nélküli kapcsolódás más eszközökhöz. A hardvereknél – számítógép, kijelző, fejhallgató – az egyik fő szempont a mobilitás biztosítása.

A szoftverjeik fejlesztésénél fontos szempont, hogy lehetőleg minden elérhető legyen a TEAMS alkalmazáson keresztül. Rengeteg gamification eszköz került a rendszerükbe, valamint a megszokott értékeléseken túl rengeteg adatot gyűjthetünk tanulóinkról, így sokkal árnyaltabb értékelést tudunk adni. A Microsoft a hagyományos office eszközökön túl a kódoláson és a multimédián keresztül az oktatásban használható játékokig – Minecraft – egy teljesen komplex rendszert kínál az iskoláknak úgy, hogy külső alkalmazásokat is integrálhatunk a rendszerünkbe.

Összegzés

A BETT-en való részvétel mindkettőnk számára nagy élmény volt, sok hasznos tapasztalattal érkeztünk haza. Köszönet illeti a magyar delegáció tagjait, akik mindent megtettek azért, hogy ezt a három napot tartalmasan el tudjuk tölteni. Jó volt megállapítani, hogy sok tekintetben iskolánk nemzetközi mércével mérve is modern eszközöket használ, pedagógusainknak megvan minden lehetősége arra, hogy tanulóinkat a lehető legkorszerűbb tudással láthassák el.

Moór Róbert

intézményvezető

Kőnig-Topsál Annamária beszámolója

Fantasztikus lehetőség adódott számomra azzal, hogy High-tech sulis tanárként részt vehettem a világ legnagyobb oktatástechnológiai kiállításán, a londoni Bett Show-n. A kiállításon olyan innovatív termékek és szolgáltatások jelennek meg, amelyek sokrétű, izgalmas lehetőségeket kínálnak az oktatásban az óvodás kortól egészen a felnőttképzésig. A standoknál mindig adott volt a lehetőség az eszközök, alkalmazások kipróbálására, ezen kívül számos előadáson is részt vehettek a látogatók.

Magyarok a BETT-en

Több magyar cég is képviseltette magát a bemutatón úgy, mint a Maker’s Red Box (kerettörténetre épülő alkotópedagógia), Mozaweb (interaktív tartalmak minden tantárgyhoz), Redmenta (feladatlap készítés és kiértékelés), BOOKR Kids (angol nyelvtanulást támogató alkalmazás), Craftbot (3D nyomtatók gyártása), Tell Me Tales (a mesélés közben azonnal megjelenik a történet a képernyőn 3D-s animációs filmként), Practikid (objektív képességmérés).

Vezetett túrák

A jelen lévő magyar pedagógusok számára a Digitális Jólét Program szakemberei tematikus vezetett túrákat szerveztek a könnyebb tájékozódás érdekében. A túrák között szerepelt a szakképzés, Microsoft túra, digitális eszközökkel támogatott értékelés, alkotópedagógia, Lego Education, Arduino Education, valamint mesterséges intelligencia (MI) az oktatásban.

Ami a legjobban tetszett

Részese voltam egy interaktív játszótérnek, amelyben játékos formában ötvöződött a fizikai aktivitás a tudás mérésével. A LÜ alkalmazással a falra különféle kivetített interaktív feladatok jelennek meg, a megjelenő lehetséges válaszok közül a helyeset labdával kell eltalálni. A tanulás színtere a tanterem helyett a tornaterem, mint ha egy videójátékba csöppennénk. Nagyon élvezetes játék!

Ezúton is köszönöm, hogy részt vehettem ezen a nagyszabású oktatástechnológiai kiállításon.

Kőnig-Topsál Annamária